Skip to content
Menu
Pärnu kliima- ja energiakava
  • Esileht
  • Hetkeseis
  • Tegevussuunad
    • Linnaareng ja planeerimine
    • Liikuvus
    • Energeetika ja soojusmajandus
    • Ehitus ja hooned
    • Elu, inimesed, majandus
    • Loodushüved
  • Rakendamine
    • Pernova Smartpark
  • Meedia
  • Ettepanekud
Pärnu kliima- ja energiakava

Liikuvus

Pärnu 2035:
Sujuva ja tervikliku transporditeenuste arendamine.

KLIIMAEESMÄRK 2030:

Pärnu suurendab kestlike, aktiivsete ja tervislike liikumisviiside osakaalu ning muudab liikumisviiside vahetamise mugavaks. Pärnakad ei tee lühisõite.

KASUD:

  • KHG ja teiste transpordiheidete vähendamine, sh positiivsed tervisemõjud
  • Liikuvusvõimaluste mitmekesistamine ja sundliikuvuse vähendamine
  • Ühistransporditeenuse kvaliteedi tõstmine
  • Lastele iseseisva turvalise liikumise võimaldamine
  • Linnaruumi inimkesksemaks muutmine
  • Energiatõhususe suurendamine
  • Kauba- ja teenindusvedude logistika parandamine

LIIGUME ROHELISEMALT JA MITMEL VIISIL

Lähteolukord ja probleemid

Transpordisektori heide oli 38 tuhat tonni (14%). Suhteliselt suur on Pärnus transiittranspordi heite osakaal.

Autostumist kutsuvad esile inimeste ja perede tegevusruumid erinevates argistes vajadustes. Autostumisele tuleb pakkuda mugavaid, kiireid ja praktilisi alternatiive ühis- ja kergliikuvuses. Ümberistumine ja nö kohalejõudmine peaks olema mugav mitte ainult autoinimestele, vaid kõigile.

Kolmas sild muudab olulisel määral linlaste liikuvusmustrit ning võimaldab vähendada transpordi süsinikuheidet. Kolmas sild peab soodustama kerg- ja ühisliikuvust, vältima kesklinna ummistumist autodest. See toob kaasa võimaluse Tallinna mnt jt magistraaltänavatel autoliikluse vähendamiseks ja inimkeskse tänavaruumi loomise.

Uued liikuvussõlmed, Rail Balticu terminal, aga ka kaubajaam, lennujaam ning sadama piirkond tekitavad uusi keskuskohti kasvavate liikuvusvoogudega, mida tuleb tervikliku liikuvusplaani koostamisel arvesse võtta.

Läbimurret liikuvuses ja liikluskultuuris tekitaksid ühiskasutusega tänavad, mille rajamisel peab eelkõige silmas pidada liiklejate ohutust.

Kõrge rahulolu ühistranspordiga peaks võimaldama kasvatada sõitjaskonda jätkuva ühistranspordi kvaliteedi tõstmisega. Tuleb edasi arendada ühistransporti ja kohaldada seda muutuvatele vajadustele. Osapoolte koostöö ühistranspordikeskusega toimib ladusalt.

Rattaga sõitmist saab suvisel ajal veel trendikamaks teha ning seda tuleb soodustada kergliiklusteede ja rattataristu rajamisega.

Elektriautode tulek eeldab laadimistaristut, mille arengut peab avalik sektor suunama.

Üleminekud liikuvusviisides ja heitevabadele transpordikütustele eeldab uute liikuvusmudelite katsetamist nii tehnoloogilises kui sotsiaalses innovatsioonis, samuti ka teatava riskiga arendusprojekte.

Pärnus ei pea autoga treppi saama, sest meie linnakeskkond pakub rõõmu kõndijale ja ratturile.

TegevusCO2 heite
vähendamine
tonni aastas
Täitja
PÄRNU PANUSTAB 11 liikuvusetegevusega870
Koostame linnale tervikliku liikuvusplaani koos liiklusskeemi uuendamisega (seoses kolmanda silla, RB, eeslinna, tööstusalade, sadama-alaga).xPO, AO ja TET
Koostame jalgrattastrateegia ning arendame selle kohaselt edasi kergliikuvusvõrgustikku ja vastavat taristut
(sh Metsa tn – Audru kirik, Paikusel,
Tõstamaal).
120AO, PO ja TET
Töötame välja uue parkimiskorralduse vanalinnas, sh avalike hoonete juures (Endla jm) ning rannarajoonis. Eesmärgiks on vähendada tänavaparkimist ning leida lahendusi suviseks tippkoormuseks.50PO ja TET
Tõstame ühistranspordi ja liinibusside kättesaadavust ja mugavust (taristu, ootepaviljonid, koolipeatused jm) linnas ja kõigis osavaldades.400TET, PÜTK
Ühendame RB terminal mugavalt kesklinna ja teiste linnaosadega, sh Suurejõe tn arendusprojektxTET, AO
Rajame ühiskasutusega tänavaruumi vanalinnas, kesklinnas ja rannarajoonis50TET
Loome paindlikke ja mugavaid liikuvusteenuseid (nõudetransport, koolitransport, sotsiaaltransport jm)50TET, PÜTK
Loome tingimused ümberistumiseks autolt bussile-rongile100TET, PÜTK
Piirame raskeliiklust (elamukvartalites parkimisel, sadamatransport, via Balticalt mahasõidud jm)50TET
Teeme koostööd operaatoritega elektrilaadimistaristu rajamisel50PO ja TET
Arendame targa linna vahenditega liikuvuse juhtimissüsteeme ja rakendame neid linnakorralduses (ratta- ja autoloendurid, kaamerad, inimeste kogunemisandmed)xLV, TET, AO, LM

PÄRNU PANUSTAB KLIIMAPOLIITIKASSE

2030. aastaks vähendab Pärnu süsinikuheidet 40% võrra, läheb üle 100% taastuvale kaugküttele ning ühistranspordile.
Munitsipaalhoonetes vähendame süsinikuheidet 80%.
Pärnu edendab kliimaneutraalset elustiili seda nii avalikes suhtumistes, tingimustes ja taristus

PÄRNU PANUSTAB KLIIMAPOLIITIKASSE

Looduskeskkonna väärtustamine
Elukeskkond kui prioriteet
Ettevõtluse toetamine
Elukestva õppe väärtustamine
Linnakodanikke toetav teenuste arendus ja linnajuhtimine

©2025 Pärnu kliima- ja energiakava | WordPress Theme: EcoCoded