Pärnu 2035:
Sujuva ja tervikliku transporditeenuste arendamine.
KLIIMAEESMÄRK 2030:
Pärnu suurendab kestlike, aktiivsete ja tervislike liikumisviiside osakaalu ning muudab liikumisviiside vahetamise mugavaks. Pärnakad ei tee lühisõite.
KASUD:
- KHG ja teiste transpordiheidete vähendamine, sh positiivsed tervisemõjud
- Liikuvusvõimaluste mitmekesistamine ja sundliikuvuse vähendamine
- Ühistransporditeenuse kvaliteedi tõstmine
- Lastele iseseisva turvalise liikumise võimaldamine
- Linnaruumi inimkesksemaks muutmine
- Energiatõhususe suurendamine
- Kauba- ja teenindusvedude logistika parandamine
LIIGUME ROHELISEMALT JA MITMEL VIISIL
Lähteolukord ja probleemid
Transpordisektori heide oli 38 tuhat tonni (14%). Suhteliselt suur on Pärnus transiittranspordi heite osakaal.
Autostumist kutsuvad esile inimeste ja perede tegevusruumid erinevates argistes vajadustes. Autostumisele tuleb pakkuda mugavaid, kiireid ja praktilisi alternatiive ühis- ja kergliikuvuses. Ümberistumine ja nö kohalejõudmine peaks olema mugav mitte ainult autoinimestele, vaid kõigile.
Kolmas sild muudab olulisel määral linlaste liikuvusmustrit ning võimaldab vähendada transpordi süsinikuheidet. Kolmas sild peab soodustama kerg- ja ühisliikuvust, vältima kesklinna ummistumist autodest. See toob kaasa võimaluse Tallinna mnt jt magistraaltänavatel autoliikluse vähendamiseks ja inimkeskse tänavaruumi loomise.
Uued liikuvussõlmed, Rail Balticu terminal, aga ka kaubajaam, lennujaam ning sadama piirkond tekitavad uusi keskuskohti kasvavate liikuvusvoogudega, mida tuleb tervikliku liikuvusplaani koostamisel arvesse võtta.
Läbimurret liikuvuses ja liikluskultuuris tekitaksid ühiskasutusega tänavad, mille rajamisel peab eelkõige silmas pidada liiklejate ohutust.
Kõrge rahulolu ühistranspordiga peaks võimaldama kasvatada sõitjaskonda jätkuva ühistranspordi kvaliteedi tõstmisega. Tuleb edasi arendada ühistransporti ja kohaldada seda muutuvatele vajadustele. Osapoolte koostöö ühistranspordikeskusega toimib ladusalt.
Rattaga sõitmist saab suvisel ajal veel trendikamaks teha ning seda tuleb soodustada kergliiklusteede ja rattataristu rajamisega.
Elektriautode tulek eeldab laadimistaristut, mille arengut peab avalik sektor suunama.
Üleminekud liikuvusviisides ja heitevabadele transpordikütustele eeldab uute liikuvusmudelite katsetamist nii tehnoloogilises kui sotsiaalses innovatsioonis, samuti ka teatava riskiga arendusprojekte.
Pärnus ei pea autoga treppi saama, sest meie linnakeskkond pakub rõõmu kõndijale ja ratturile.
Tegevus | CO2 heite vähendamine tonni aastas | Täitja |
PÄRNU PANUSTAB 11 liikuvusetegevusega | 870 | |
Koostame linnale tervikliku liikuvusplaani koos liiklusskeemi uuendamisega (seoses kolmanda silla, RB, eeslinna, tööstusalade, sadama-alaga). | x | PO, AO ja TET |
Koostame jalgrattastrateegia ning arendame selle kohaselt edasi kergliikuvusvõrgustikku ja vastavat taristut (sh Metsa tn – Audru kirik, Paikusel, Tõstamaal). | 120 | AO, PO ja TET |
Töötame välja uue parkimiskorralduse vanalinnas, sh avalike hoonete juures (Endla jm) ning rannarajoonis. Eesmärgiks on vähendada tänavaparkimist ning leida lahendusi suviseks tippkoormuseks. | 50 | PO ja TET |
Tõstame ühistranspordi ja liinibusside kättesaadavust ja mugavust (taristu, ootepaviljonid, koolipeatused jm) linnas ja kõigis osavaldades. | 400 | TET, PÜTK |
Ühendame RB terminal mugavalt kesklinna ja teiste linnaosadega, sh Suurejõe tn arendusprojekt | x | TET, AO |
Rajame ühiskasutusega tänavaruumi vanalinnas, kesklinnas ja rannarajoonis | 50 | TET |
Loome paindlikke ja mugavaid liikuvusteenuseid (nõudetransport, koolitransport, sotsiaaltransport jm) | 50 | TET, PÜTK |
Loome tingimused ümberistumiseks autolt bussile-rongile | 100 | TET, PÜTK |
Piirame raskeliiklust (elamukvartalites parkimisel, sadamatransport, via Balticalt mahasõidud jm) | 50 | TET |
Teeme koostööd operaatoritega elektrilaadimistaristu rajamisel | 50 | PO ja TET |
Arendame targa linna vahenditega liikuvuse juhtimissüsteeme ja rakendame neid linnakorralduses (ratta- ja autoloendurid, kaamerad, inimeste kogunemisandmed) | x | LV, TET, AO, LM |